Hieronder vindt u een kort overzicht van de taalapps. Van een aantal bestaan meerdere varianten. Zo zijn er verschillende legplankjes met steeds een andere collectie woorden. Er is ook een gebruikershandleiding in de vorm van pdf document (Overzicht Scratch Taalapps.pfd ->) waarin meer gedetailleerd uitgelegd wordt wat de bedoeling van de betreffende app is en hoe hij bediend moet worden.

Overzicht_Scratch_taalapps
PDF – 1,1 MB 66 downloads

Het is de bedoeling dat de cursist met deze app begint. Hierin worden de letters van het alfabet geïntroduceerd door ze te tonen en voor te lezen, steeds één hoofdletter met bijbehorende kleine letter per scherm. De cursist kan oefenen door de letters met de vinger (tablet) of met de muis (laptop) over te trekken met een virtuele pen.

Deze is in feite hetzelfde als de app Alfabet_natekenen. Alleen wordt hier steeds een plaatje getoond en het bijbehorende woord in beeld gebracht. Ook wordt het betreffende woord voorgelezen. De bediening is verder conform de app Alfabet_natekenen

Nadat de applicatie is gestart verschijnen in de bovenste helft van het venster de 24 illustraties van het betreffende Voorleesplankje in willekeurige volgorde. In de onderste helft verschijnen de bijbehorende tekst labels in een andere willekeurige volgorde. Het is de bedoeling dat de cursist eerst een plaatje aanwijst en daarna het bijbehorende woord.

De legplankjes zijn bedoeld voor gebruik na de Voorleesplankjes. Ik ga ervan uit dat de cursist dan wat verder gevorderd is. Bij de voorleesplankjes is herkennen van het woord voldoende, bij de legplankjes moet de cursist de gevraagde woorden samenstellen uit de aangeboden letters die uiteraard in een andere, random volgorde gepresenteerd worden.

Na eerst met de Voorleesplankjes en vervolgens met de Legplankjes geoefend te hebben, kan de cursist de de applicatie Woordmaker proberen. Hierbij moet de cursist de schrijfwijze van het woord dus helemaal zelf bedenken. Als dat lukt dan kan de cursist in feite schrijven, zij het alleen losse woorden. Dit is het eindniveau waar ik voorlopig op mik met mijn apps.

Naast de voorleesplankjes en de lessen heb ik nog een aantal specifieke apps gemaakt. Deze zijn eigenlijk bedoeld om bij de één op één lessen te gebruiken, maar kunnen na enige uitleg ook zelfstandig door de cursist gebruikt worden.

In deze app kan de cursist een bepaalde dag aanwijzen en dan een tekst horen als b.v. “Maandag 16 september”

De cursist kan met de vinger (op een tablet) of door te slepen met de muis langs de rand van de klok elk tijdstip van de dag kiezen. Als hij/zij  vervolgens rechtsonder op de knop Hoe laat? klikt, wordt de tijd voorgelezen